pedagogisch beleidsplan van Je mag er zijn!
bieden van emotionele veiligheid
Opvang voor alle kinderen van 2 maanden tot 4 jaar, gevolgd met een rustige uitstroom periode van maximaal jaar.
Ieder kind wil ik het gevoel geven dat het er mag zijn, dat het dus welkom is. Dit doe ik door te luisteren naar wat het kind te vertellen heeft.
Dat iedere dag een nieuw begin en een nieuwe kans is. Ook als het kind de vorige dag minder prettig gedrag vertoonde. Ik hou en veel kinderen met mij, van structuur. Daarom houden we elke dag zoveel mogelijk een vast ritme aan van slapen, eten en spelen. Voor baby word het ritme van thuis zoveel mogelijk ook bij ons thuis gevolgd.
Peutergroep De Engeltjes is er iedere donderdag van 9.00 tot 13.30 uur, Elke week zullen we een andere Bijbeltekst lezen. Dansjes doen en knutselen met dit thema. De thema hoeken zoals poppen, keukentje, treinbaan en auto garage sporen de kinderen aan samen te spelen. In de tuin kunnen ze tussendoor even rennen en springen. Door woorden te herhalen, zal de spreekvaardigheid en taal vaardigheid verder ontwikkelen. Tijdens de peutergroep proberen ik iedereen te stimuleren mee te doen aan activiteiten en dus het programma van de dag te volgen. Net als op school. De peutergroep de Engeltjes is dus Christelijke Vroeg Voorschoolse Educatie.
stimuleren van de persoonlijke competentie
In de lage kast staan leesboekjes van verschillende niveaus, een speelmand met verschillend speelgoed, spelletjes, kleurplaten, klei en cd. Verder zijn er verschillende thematassen met speelgoed. Zoals; poppen tas met wagentje, garagetas met auto’s, boerderijtas met dieren, Barbietas, treinbaantas, duplotas, keukentje. De kinderen kiezen een thematas waarmee ze willen spelen.
Sommige kinderen zijn het liefste buiten en willen de natuur leren kennen. Onze tuin is daarbij een goed begin, deze heeft veel vruchtdragende en eetbare planten. Elke lente, zomer en herfst is er wel iets te doen in de tuin en in de wijk met zijn fruit- en notenbomen.
Door middel van activiteiten kunnen persoonlijke competenties verder gestimuleerd worden. Zoals kleien, verven en plakken.
Tijdens de peutergroep komt de 3 competentie veel aanbod. Dan doen we dus ook veel verschillende activiteiten.
stimuleren van de sociale competentie
Door de gevarieerde leeftijden in de opvang worden de kinderen gestimuleerd met kinderen te spelen in andere ontwikkelingsfases, interesses en competenties. Alle kinderen doen dus mee in het spel.
Door contact met dieren leren kinderen anders te communiceren. Door ons jonge hondje Koekie, leren kinderen veel vaardigheden. omgaan met gevoelens in communicatie.
Voor sommige kinderen is het heel belangrijk om onderdeel te mogen zijn van de organisatie op een dag. Daarom mogen kinderen die dat graag willen, helpen met de tafel dekken, drinken uitdelen, enz.
Het fijne van een peutergroep is, dat kinderen door de leeftijdsnootjes vanzelf gestimuleerd worden.
overdragen van waarden en normen
In ieder gezin zijn er normen en waarden. Bij ons is de norm dat ieder kind er mag zijn zoals het is.
Kinderen kiezen vaak zelf wat ze willen lezen of luisteren. Daarbij zijn boekjes en cd’s met verschillende thema’s en zo ook het geloof, gemengd.
Elkaar helpen wordt gestimuleerd, complimentjes geven. elkaar iets leren wat je nog leren mag. Dat vinden wij belangrijk, zodat je met 4 jaar klaar bent voor de basisschool.
VVE; Vroeg Voorschoolse Educatie
Omdat kinderen onder de 5 jaar nog een los geheugen hebben, kunnen ze makkelijk vergeten wat ze zojuist geleerd hebben. Daarom verwerk ik het aanleren van tellen tot 10, de kleuren, de dieren namen, de vormen, gedurende de dag. Zo kan iedereen een kleur drinkbeker kiezen, is een potje appelstroop rond en een bakje smeerkaas langwerpig, tellen we tot 10 tijdens het opruimen. Door de vele herhaling, blijven nieuwe woorden beter hangen in het geheugen en word alles een leuk spelletje.
Er worden filmpjes gekeken naar behoefte van de kinderen, het maakt dus geen deel uit van het dagritme. Dat betekend dat er ook dagen zijn zonder filmpjesmoment. Tekenfilmpjes of andere filmpjes kijken we op de tv of laptop gericht op de leeftijd van de kinderen.


